Nu am stiut pana de curand cum e sa
portretizezi tu insuti idealul pentru altcineva. Cand am aflat ca eu, prin
simpla mea existenta, am fost un motiv suficient pentru ca o alta persoana sa
nu isi piarda motivatia proprie si sa poata regasi intotdeauna calea ce duce la
excelenta, mi-a venit in minte cat de nedemna eram de acel statut, prin ceea ce
faptele insele tradau. Chiar daca nu facusem nimic pentru a fi privita asa,
ideea de “eu” a parasit propriul corp, chiar si trasaturile personalitatii,
pentru a deveni un simbol.
Ca oameni, cu intrupari ce aparent ne ingradesc spiritualitatea,
avem uneori nevoie, dincolo de ideea abstracta a idealului absolut, sa asumam
acest ideal unei anumite persoane – despre care, cu cat stim mai putine, cu
atat ne putem imagina mai multe. E minunat sa aflii ca ai putut reprezenta
binele, o imagine absoluta – e minunat, nu pentru ca asta ti-ar hrani orgoliul,
ci stiind ca tu insuti ai mijlocit sarcina spiritului de a se inalta catre
idealul sau, cand el era insuficient detasat pentru a putea constientiza
abstractul dincolo de o intrupare a sa. E minunat sa vezi cum acest potential
spiritual infinit poate transcede fiinta umana limitata, inaltand-o in lumea
ideilor, hranind-o cu lumina sperantei. In orice om care trece pe strada, pot
vedea infinitul – fie si pentru ca gandurile si imaginatia lui, in clipa
imediat urmatoare, se pot indrepta spre nenumarate directii. Avem potential
infinit si manifestari limitate. Iar cand declari o anumita persoana ca model
in viata, decizi sa vezi dincolo de manifestarile concrete, care ii atesta pana
la urma statutul de fiinta umana, acel
potential ce exista ascuns in umbra manifestarilor reale. Dupa cum spune Wayne
Dyer, iubirea inseamna a-L recunoaste pe Dumnezeu in ceilalti. De
aceea iubirea e idealista. Ea e pura speranta – de aceea constituie si cea mai
puternica motivatie.
De aceea, probabil, e si atat de
greu sa ne declaram admiratia – pentru ca, aproape intotdeauna, admiratia trece
dincolo de persoana ca atare, si, imbogatit de propria imaginatie, subiectul
afectiunii umane devine un mozaic de trasaturi idealizate si nu o fiinta in
carne si oase. Iar aceasta forma de admiratie – pentru esenta, este superioara
celei pentru forma – caz in care admiram o alta persoana pentru aspecte
concrete ale vietii sale, precum felul in care arata, pentru atitudinea sa sau
pentru realizarile profesionale ce pot fi superioare standardelor, dar
niciodata ideale. Idealul se formeaza doar printr-o afinitate spirituala,
printr-o intelegere ce transcede forma concreta si regaseste esenta divina a
fiecarui om.
Un “idol” uman este o faptura
imortalizata, precum o creatie sculpturala, neinsufletita in sine, insa, ca
obiect al admiratiei, ea devine prin conventie simbol al perfectiunii, si nu
perfectiunea in sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu