sâmbătă, 20 decembrie 2014

Educatia


A invata reprezinta un act de igienizare si disciplinare a intelectului, procesul nefiind niciodata un scop in sine, ci o cale catre finitudinea scontata - cunoasterea. Invatatul este un fenomen interior, individual, de intrare in posesia unor notiuni noi si de integrare a acestora in ansamblul de cunostinte deja existente. Invatatura este hrana intelectuala, prin urmare nu reprezinta o constrangere, ci o pornire sincera a spiritului de a-si urma calea fireasca a evolutiei.

Invatatul creeaza o conexiune puternica intre valorile morale si culturale si fiinta umana in formare. Sensul asta a fost stirbit insa de formalizarea invatamantului, masura definitorie a lumii moderne. Invatatura nu mai reprezinta pentru ziua de astazi o cautare proprie, ci, in majoritatea cazurilor, necesitatea de a ne conforma unor standarde impuse. Pe aceasta cale, mizand pe "culturalizare" in masa, se ajunge de fapt la o degradare a spiritului prin superficialitate. Infatisandu-i-se o falsa aparenta a educatiei ca obligatie din exterior (si nu ca pornire interioara fireasca), omul cauta sa se debaraseze de aceasta datorie ca de orice alta constrangere. Anii de scoala devin o lupta cu sine, o scindare intre standardele de suprafata si pornirile launtrice veritabile. Adesea conventiile stau in calea vocatiei, ingradind spiritul si constiinta si mutiland mecanismul vointei, instaurand alternativa "comoditatii", a retragerii in mediocritate sub protectia statutului de om care isi respecta datoria - in cazul elevilor, datoria de a invata. Intrebarea pe care nu avem curaj inca sa ne-o punem este: care e datoria noastra reala si ce contributie aduc cu adevarat acesti ani de truda zilnica?

Ne afundam tot mai adanc in aceasta amagire de sine, chiar daca avem constiinta inutilitatii multora din actiunile noastre menite, teoretic, sa ne dezvolte intelectual. Vointa nu se modeleaza insa prin forta - tot ceea ce rezulta din simpla impunere a unor obligatii nefondate este rezistenta asidua. Uneori nu mai suntem capabili sa invatam pentru ca, inconstient, ne-am format un mecanism de autoaparare a intelectului fata de informatiile care nu corespund intereselor noastre. Vocatia reprimata are ca rezultat impenetrabilitatea memoriei si intelegerii, intrucat, in afara de conformarea la un anumit statut, intreaga noastra educatie formala este lipsita de un fundament interior care sa ii justifice existenta.

Tot ceea ce conteaza in educatie este rezultatul final si mai putin procesul prin care se dobandesc cunostintele respective. Oamenii isi realizeaza potentialul propriu in mod diferit - de aceea nici nu exista un standard pentru cunoastere, ci doar particularizari ce depind de o multitudine de variabile subiective. Invatatura se face doar pentru sine si reprezinta o chemare a spiritului de a se desavarsi. Adevarata cunoastere inseamna a face lucrurile pe care le inveti sa devina parte din tine, din constiinta ta, din sistemul tau de valori. "A cunoaste inseamna a fi", dupa cum spunea Osho. Cunostintele bazate strict pe memorie nu au o utilitate reala, ele putand cel mult satisface anumite cerinte pentru o scurta perioada de timp. Mecanismele prin care omul poate ajunge la un orizont mai bogat al cunoasterii sunt insa mult mai complexe si mai profunde.

A citi fara a intelege, a studia fara a fi interesat - sunt doar reprezentari teatrale, o imitare a procesului educational veritabil, dar care consuma, pe deasupra, timpul, energia, imaginatia si spontaneitatea tinerilor. Educatia actuala inhiba curiozitatea si stimuleaza oportunismul, mizeaza pe prezenta fizica mai mult decat pe implicarea intelectuala. Precum e cazul si in alte domenii, valorile educationale moderne se reprezinta in functie de cantitate, in defavoarea calitatii. Este solutia perfecta pentru reducerea facultatilor intelectuale ale marii majoritati prin atractia catre mediocritate si indoctrinare.

"Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume." - Gandhi

A invata fara a ajunge la un rezultat este o perioada de vulnerabilitate pe care omul constient cauta sa o depaseasca, implicandu-se activ in domeniul studiat prin creativitate si initiativa proprie. Tot ceea ce se ofera spre a fi deprins, tot ceea ce auzim sau vedem are un rol pentru dezvoltarea noastra. Fiecare moment este unic, fiecare om are la un moment dat un anumit nivel de cunostinte, iar balanta acestora oscileaza clipa de clipa. Din ceea ce se ofera spre a fi cunoscut, alegerile noastre vor modela fiintele pe care umanitatea le va cunoaste in viitor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu